Vakantie - rondreis door America

Reisverslag van Maud Bakx

Los Angeles

Disney concerthal

De laatste paar dagen hebben we uitgerust in Los Angeles. We waren één dag eerder in LA. Dus hebben we nog 1 nachtje op een camping bij Long Beach gestaan. We zaten heel dicht bij de haven. De dag erna moesten we de camper inleveren en op het vliegveld een huurauto halen. We mochten zelf een SUV uitzoeken. We hebben er een gekozen met leren bekleding etc. erg chique dus. We zijn toen naar de Walk of Fame geweest, waar we lekker hebben gegeten. Daarna wilde we het Hollywood sign van dichterbij bekijken, want vanaf Hollywood Boulevard zag je hem ook al. Maar dat bleek dus moeilijker te zijn dan we dachten. We hebben het uit eindelijk toch kunnen vinden. Daarna zijn we onder andere naar Rodeo Drive en Beverly Hills geweest. En als laatste naar Venice Beach waar we naar de zonsondergang hebben gekeken. De tweede dag zijn we naar Six Flags Magic Mountain geweest. Daar hebben we uitgewaaid in de achtbaan en afgekoeld in de wild waterbaan.

De derde dag in LA zijn we naar Olvera street geweest. Daar hebben we heerlijk gegeten. Arnold Schwarzenegger kwam ook een toespraak houden zonder dat we het wisten. We hebben dus even op hem gewacht. Overal waren mensen van de media. Na Olvera street zijn we naar Nemo street gegaan, omdat ik dat nog graag wilde. Daarna zijn we terug gegaan naar het chique hotel in downtown LA. De laatste dag konden we 's middags nog even shoppen. En dat hebben we dus ook gedaan. En rond 3 uur moesten we op het vliegveld zijn om weer terug naar Nederland te gaan.

De overkant van The Mirage

Nationale Parken

We hebben naast steden ook verschillende nationale parken bezocht. Zo hebben we onder andere: Zion, Yosemite, Sequoia, Bryce Canyon en Grand Canyon bezocht. Zelf vond ik Bryce Canyon en de Grand Canyon het mooiste. In Bryce Canyon hebben we een wandeling gemaakt over de rand van de Canyon. We zaten op meer dan 2 km hoogte. En je kon dus goed over Bryce heen kijken.

Bij de Grand Canyon hebben we ook een mooie wandeling gemaakt (Bright Angel Trail). Daar was na iedere mile een rustplek met wc's en water. Dat is bij de andere trails niet. We zijn toen bij de eerste rust plek weer terug gegaan, want de terugweg zou 2 keer zo langzaam gaan.

• Tip: als je meerdere nationale parken wilt gaan bezoeken, is het slim om een Golden Eagle Pass te kopen. Je kunt ze bij iedere ingang van de parken kopen en kosten $50. Een enkele keer een park in kost: met camper $15 en met auto volgens mij $10. Als je dus meerdere parken bezoekt is een Golden Eagle Pass dus goedkoper.
  • Tip: Als je een wandeling in de Grand Canyon gaat maken, is het handig als je wat zout eten bij je hebt. Er zijn namelijk niet zoveel bomen op de trails.

Grand Canyon

Typisch Americaans

Als je zo een aantal weken door America reist vallen je toch wel een aantal dingen op. Zo komt de trein toeterend door de stad heen, omdat ze niet gewend zijn dat er een trein rondrijdt. Ook heb je bij de snelweg in de grotere steden een carpool lane. Daar mag je rijden als je met 2 of meer personen in de auto zit. Toen we naar het verhuurstation van de camper reden, mochten we ook over de carpool lane. En als je zag hoeveel auto's op de gewone snelweg stonden, begrijp je ook waarom er zoveel smog boven de stad hangt. Ook mag je, als je op de fiets bent, op de vluchtstrook van de snelweg fietsen. Vaak als je van plaats naar plaats reist moet je toch rekenen dat je meestal langer 2 uur aan het rijden bent. Wij hadden ook twee keer dat we pas 's avonds laat op een camping aan kwamen, terwijl we toch rond 11 uur vertrokken waren.

America is heel anders dan Nederland en eigenlijk kun je het niet met elkaar vergelijken. Hier in Nederland heb je allemaal geluidswanden langs de snelweg en overal waar je kijkt staan huizen. In America is het juist het tegenover gestelde. Soms staat er niet eens een vangrail langs de snelweg. En je kunt dus heel goed over de uitgestrekte leegte kijken. Soms zijn er ook plekken langs de snelweg waar je foto's kunt maken en filmen. Daar hebben we ook veel gebruik van gemaakt. Als ik terugkijk op de vakantie, is dit denk ik toch wel de vakantie van mij leven!

Foto genomen uit de auto
Maud, bedankt voor je reisverslag.